سه شنبه ٢٩ آبان ١٣٩٧
اخبار > نشست هم اندیشی با عنوان معرفت شناسی سینمای دینی برگزار گردید
 


  چاپ        ارسال به دوست

نشست هم اندیشی با عنوان معرفت شناسی سینمای دینی برگزار گردید

 

نشست هم اندیشی استادان دانشگاه هنر با عنوان «معرفت شناسی سینمای دینی» در روز دوشنبه مورخ 9 مهر97  با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در ساعت 15 آغاز گردید.

در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین دارابی-معاون نهاد دانشگاه هنر- ضمن خوشامدگویی به  اعضاء هیئت علمی، توضیحاتی در خصوص چگونگی برگزاری جلسات هم اندیشی ایراد فرمودند.

در ادامه نشست آقای دکتر هاشمی به عنوان سخنران نشست  مطالبی را در خصوص موضوع هم اندیشی بیان نمودند که به شرح ذیل می باشد:

معرفت شناسی در سینمای دینی

سوال اینجاست که آیا چیزی به عنوان سینمای دینی وجود دارد؟ یا برداشت دینی از سینما وجود دارد؟

سخن مشهور این است که می گویند بکوش تا عظمت در نگاه تو باشد نه در آن چیزی که بدان مینگری

خواجه عبدالله انصاری: الهی به بهشت چه سازم مرا نگاهی ده که به هر نظر بهشتی سازم.

در سینما همیشه این دغدغه وجود داشت و اولین بار که من با دغدغه سینما و دین آشنا شدم در سن ۱۳ ۱۴ سالگی بود در شرایط بحران انقلاب در بهمن ۵۷ که حضرت امام فرمودند که سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت بشریت باشد ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم و اولین بار بود که در ذهن من آمد که مگر می‌تواند سینما دینی باشد تا دهه ۶۰ و اشتیاق به تحصیل در حوزه سینما که در آن زبان حوزه هنری و بنیاد سینمای فارابی در بین خود کشمکش هایی داشتند که تا عوض کردن یک وزیر هم پیش رفت. شهید آوینی همیشه میگفت چرا دغدغه اسلامی کردن سینما را دارید وقت این دو کاملا مغایر با یکدیگر هستند و دلیل اصلی شهید آوینی برای این حرف این بود که سینما تکنیک است و تکنیک نمی تواند رابطه ای با دین داشته باشد سینما مبتنی بر مصرف گرایی است که در دین هیچ جایگاهی ندارد که البته این بخشی از حرف‌های آوینی تحت تاثیر هگل و مرحوم فردین بود.

بنیاد فارابی سعی کرد مصداق هایی از دین در سینما پیدا کند که در سال ۶۶ تا ۶۸ فیلم هایی اکران شد که در آن دین و عرفان دیده می شد اما باز هم این دغدغه وجود داشت تا اینکه کتاب‌های تحت عنوان تأملاتی در مورد سینما و دین که آیا می شود در مورد سینما و دین صحبت کرد مقالاتی ترجمه شده بود که در نوع خود بد نبود.

دوستان دیگری نیز کمک کردند مثل بابک احمدی نشریه فارابی تا اینکه در سال های اواخر دهه ۸۰ دانشجویی از قم (پردیس تهران) مراجعه کردند که رشته فلسفه بود و رساله ارشد خود را می خواست در مورد دین و سینما کارکند و رساله‌ی کار شد که منجر به چاپ کتاب با عنوان معرفت‌شناسی سینمای دینی شد و در آن به این موضوع پرداخته شد که آیا می‌تواند سینما یک سینمای دینی باشد.

ابتدا بحث تجربه دینی را شروع می کنیم:

وقتی گفته می شود دینی تجربه زیستی ما چه چیزی را در دین تداعی می‌کند و اولین چیزی که با شنیدن کلمه دین در ذهن متصور می‌شود چیست، آن چیست که دین تلقی می‌شود؟

نظرات اساتید:

سبک زندگی، دستورات پیامبران، ایدئولوژی، خدا، راه، قوانینی برای زندگی، قانونی که باید انجام شود، اعتقاد به قلب، اقرار به زبان، عمل به جوارح، مصداق تعریف دین است.

با دسته‌بندی تاملات دین پژوهان به این رسیدیم: تاملات دین پژوهانه در مراسم عبادی است.

کما اینکه در دهه ۳۰ جلال مقدم مراجعه می‌کند به سفر حج و مراسم حج برای اولین بار بر روی پرده سینما به نمایش در می‌آید و خیلی تاثیر گذار است اولین بار پای کسانی را که تا به آن روز سینما را حرام می‌دانستند به سینما باز شد.

در دیگر بعد، بعد اساطیری دین است به هر حال نمی شود و کسانی هستند که ایمان نمی آورند و همه این حرفها را قصه می دانند یعنی داستان حضرت سلیمان سوار بر قالی و شکافتن رود نیل را داستان تلقی می کنند

بحث دیگر اصول و عقاید است که دین مبتنی بر یک سری اصول است و آن اعتقادی است و تقلید جایز نیست دیگر تجربه‌ای کشف است و همه ما در یک لحظاتی احساس کردیم که به یک جایی باید بنالیم و دعا نیاز بشری است و ربطی به دین و آیین خاصی ندارد و در زمان دعا می فهمد که چقدر کوچک است و مجموعه ای از رفتار های مبتنی بر ملزومات اجتماعی و انسان برای اجتماعی بودن نیازمند یکسری محدوده هاست و چیزی که جامعه ما در حال حاضر با آن درگیر است گذر از اخلاق به قانون است.

سینما به هر حال باید به این مسائل از قبیل اینکه خداچیست جهان چگونه جایی است، انسان چگونه پدیده ای، و شر چیست، خیر چیست آخرت چه می شود، سرنوشت چه می کند با انسان، پاسخ دهد و این ها محتوا و موضوعاتی است که می تواند در سینما کار شود سینما از ابتدا به عنوان یک ابزار بوده و در واقع یک ابزار اقتصادی به حساب می آید چرا که مبتنی است بر اقتصاد. هنر را جهان بینی های مختلف هر کدام به سمت خودشان می کشند

۴ دیدگاه موجود در هنر وجود دارد:

هنر چیزی نیست جز واقعیت رئالیسم و نقطه مقابل آن می گوید هنر هیجانات درونی یک هنرمند است در طرف دیگر هنر را وسیله و ابزار می‌دانند همانند امام که میگفت سینما یکی از ابزارهای تمدن است که باید در خدمت بشریت باشد .

فرمالیست ها می‌گویند هنر هیچ محتوا نیست و هر چه هست فرم و صورت است.

و هر چهار گروه مدعی هستند که هنر مال ماست وقتی راجع به سینمای دینی صحبت می‌کنیم باید این دغدغه را داشته باشیم که نه به دام فرم گرایی آن بیافتیم نه به دام رئالیسم ها.

 در تعاریف هنر در جهان سنتی دقیق که می شویم در تعریفی که از هنر می‌دهند نکاتی است که تعریف ما از سینمای دینی بهتر پاسخ می‌دهد. زیبایی، امر قدسی وحدت، سودمندی، آرامش بخش بودن.

در قدیم هنرمند کار می‌کرد برای خدا چرا که داشته برای معشوقش کار می کرد لذا در قدیم صحبت از اینکه هنرمند باید متعهد باشد وجود ندارد ولی در حال با توجه به شرایط به وجود آمده این تعریف به وجود آمده است.

سه چیز داریم :

1-     نمایش باورها

2-     برداشت دینی از سینما

3-     آن چیست که سینمای دینی نامیده می‌شود و این سوالی است که پاسخ آن را نمی دانیم.

به نظر من سینمای دینی سینمایی است که مردی دینی آن را کار کرده باشد یعنی اگر بلد نیستیم و در حوزه سینما کار کنی نشان دهنده این است که آدم متعهدی نیستیم.

درایر وقتی فیلم می سازد من حس می کنم که این مرد دین است.

از اثر می شود به موثر پی بود وقتی یک نفر مناجات را به زیبایی نشان می دهد، یعنی سازنده آن مناجات با خدا را تجربه کرده است در سینمای دینی ما بحث های معرفت شناسانه داریم فیلم ماتریکس به عنوان شاخص‌ترین این فیلم‌هاست.

 تاثیر گناه، چیستی نفس و اینکه من کی هستم- فیلم هایی که به روح و فرشتگان اشاره دارد فیلمی که در مورد مرگ پرسش می کند، فیلمی که به ارادت می پردازد فیلم هایی که به تکامل نفس و تکامل گرایی اشاره دارند فیلم هایی که مناسک را نشان می دهد مربوط به هر دینی که می خواهد باشد و نمونه های دیگر و همچنین فیلم مستند طبیعت و حیات وحش از جلوه های سینمای دینی هستند مستند طبیعت شما را به خضوع دعوت می‌کند حتی فیلم های مستند علمی هم می‌توانند دینی باشند.

حوزه اخلاق وسعت زیادی دارد نسبت به دین، آدم‌هایی هستند اخلاقی که دین هم ندارند.

 می شود فیلمی ساخت در حمله به دین ولی در حفظ دین موثر باشد و می‌توان فیلم ساخت در دفاع دین ولی اینقدر ضعیف که به دین لطمه وارد کند این مهم است که به چه چیز دین حمله کند.

هر چقدر دشمن را قویتر نشان دهیم دوست بهتر متوجه متجلی می‌شود.(بونوئل فیلمهایی می سازد بعضا از فیلم های ساخته شده در جمهوری اسلامی بهتر.

یادمان باشد آدم‌هایی مثل معاویه و همراه آن قدر خطرناک نیستند که ابن ملجم خطرناک است که چرا که بدتر از جهل ونادانی نیست. ای کاش خداوند دشمنان ما را از عاقلان قرار دهد .


١١:٣٤ - چهارشنبه ١١ مهر ١٣٩٧    /    عدد : ٥٤٣٣٧٨    /    تعداد نمایش : ٥٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




پربازديدترين اخبار
عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان گفت: قوانین پوشش و حجاب در دانشگاهها را تنها قاب گرفته ایم و به دیوار زده ایم.
برگزاري جشنواره نشريات دانشجويي دانشگاه هاي منطقه يك در دانشگاه علامه طباطبايي
جشنواره هنرهای تجسمی و صنایع دستی امام رضا (ع)
نشست معاون نهاد رهبري دانشگاه با والدين دانشجويان ورودي بهمن ٩٣ برگزار گرديد
افتتاح كتابخانه مجازي استادان
پوسترهای نمایشگاهی نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپايي و آمريكايي
به‌قدری ضداولویت فیلم می‌سازیم که مشخص‌نیست مسائل جهان کجاست؟
شهاب مرادی: با اینگونه مردها ازدواج نکنید!
۲۰ دستورالعمل از آیت الله فاطمی نیا
ختم آنلاین قرآن کریم-هدیه به ارواح پاک شهدای دشت کربلا
ثبت نام سومین جشنواره روشنا، با عنوان سبک زندگی به همراه جوايز نفيس آغاز گرديد
آغاز ثبت نام عمره دانشگاهیان در سایت لبیک
استاد مجيدي دبير هم انديشي استادان دانشگاه هنر بر اثر بيماري سرطان چشم از جهان فروبست
نشست معاون نهاد رهبري دانشگاه با والدين دانشجويان ورودي مهر ٩٣
دوره دانش افزايي اساتيد دانشگاه هنر +گزارش تصويري
سفرنامه اردوي هنر و انديشه
گزارش تصويري اردوي هنر و انديشه دانشجويان دانشگاه هنر
با این کتاب به خواستگاری بروید!
مراسم توديع و معارفه رياست دانشگاه هنر برگزار شد
برگزاري مراسم نقالي در دانشگاه هنر
برگزيده شدن هيأت هنر در سوگواره هيئات سراسر كشور
نشست بسيج اساتيد دانشگاه هنر با حضور آقاي دكتر آشنا -مشاور فرهنگي رئيس جمهور- در پرديس باغ ملي دانشگاه هنر
شعرخوانی چهره برتر «قند پهلو» برای کلید روحانی!/ حمایت زیباکلام از بادکنک های بنفش!
شعری برای شهید علی خلیلی‎
خانواده برتر از منظر قرآن
سخنرانی مجیدی در سازمان ملل با موضوع اسلام هراسی
روایت درد و صبر؛ به بهانه گمشده یک مادر در یک «شیار»
اهداء تنديس تقدير به مركز مشاوه معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه هنر
تحقیق یا کپی؛ دانشجو کدام را می‌پسندد؟
عکاسی شگفت انگیز از دانه های برف+تصاویر
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 423602 | بازدید امروز : 480 | کل بازدید : 3058338 | بازدیدکنندگان آنلاين : 2 | زمان بازدید : 0.63