يکشنبه ٢٩ مرداد ١٣٩٦

سفرنامه اردوي هنر و انديشه

سفرنامه اردوی هنر و انديشه

نویسنده : زهرا بلدی      دانشجوی رشته ی سینما – ورودی سال ۹۰

----------------------------------------------------------------------------------------

امروز شنبه هشتم شهریور ماه ۱۳۹۳ساعت ۸ صبح

صدای عبور چرخ چمدان های مسافران بر روی زمین به سمت دانشگاه هنر شنیده می شد. هر یک از دختران دانشجو ، با کوله پشتی بزرگی بر شانه و یا ساک و چمدان در دست وارد دانشگاه می شدند.

مبدا تجمع : دانشکده کاربردی دانشگاه هنر تهران      مقصد : شمال ایران ( مازندران )

حدود ساعت ۹ صبح اتوبوس وارد دانشگاه شد و ما دختران ، لبریز از شور و شوق جوانی ،با گذشتن از زیر قرآن،  سوار اتوبوس شدیم و سفر خود را با ذکر صلوات بر محمد و خاندان پاکش آغاز کردیم.

آقای نجف زاده که مسئول و راهنمای سفر بودند ، به ذکرتوصیه های ایمنی و علمی درباره ی سفر پرداختند  و دانشجویان را به گروه های شش تایی تقسیم کردند . سپس از دانشجویان پذیرایی شد .

پس از ساعت ها گپ و گفتگو با دوستان در اتوبوس، حدود ساعت 14 به آمل رسیدیم  و با توقفی ۴۵ دقیقه ای برای صرف نهار در رستوران ، عازم مهمانسرا شدیم. ساعت ۱۵ به مهمانسرای بانک ملت در ایزد شهر رسیدیم و هر گروه شش تایی وارد سوئیتی مجزا شد. همه چیز عالی بود. سوئیتی بزرگ و لوکس، هوایی تمیز و مطبوع ، محیطی آرام و دوستانه ، غذاهایی محلی و خوشمزه و دریایی بی کران که یادآور بی کرانگی رحمت ، قدرت ،عظمت  و بخشندگی  خالق هستی بود.

پس از استراحتی کوتاه ، طبق قرار قبلی ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه در کلاس شماره ۲-۳ جمع شدیم و جلسه ی افتتاحیه با سخنرانی حاج آقا کریمان آغاز شد. حاج آقا پس ازخوش آمدگویی ، كيف هايي محتوي کتاب و چند لوح فشرده به عنوان یادبود به دانشجویان هديه دادند؛ سپس به ذکر برنامه ی کلی سفر پرداختند، برنامه از این قرار بود :

ساعت ۵:۴۵  برگزاری نماز صبح به صورت جماعت لب دریا به صورت اختیاری،

۲۰:برگزاری نماز مغرب و عشاء به جماعت در نمازخانه به صورت اختیاری

۲۰:۳۰ الی ۲۱ : شام

۲۲ : نشست هاي شبانه

پس از اتمام  جلسه ی افتتاحیه ، برای برگزاری نماز و صرف شام آماده شدیم. قرار بر این شد که نشستهای شبانه ، به صورت اختیاری هر شب در سوئیت یکی از گروه ها برگزار شود.  اولین شب نشینی در سوئیت گروه اول برگزار شد و سرکار خانم موسوی به بیان احکام  و توصیه هایی مفید  برای دختران پرداختند و با تبدیل شدن جلسه به مناظره و مباحثه ، ساعت ۲۴ جلسه پایان یافت.

روز یکشبه طبق برنامه ، ساعت ۵:۳۰ برای نماز کنار دریا حاضر شدیم. حضورکنار دریا به هنگام سحر و مشاهده ی طلوع خورشید ، لذت و آرامشی وصف ناشدنی برای ما به ارمغان آورد. پس از نماز و سخنرانی کوتاه حاج آقا کریمان ، اکثر دختران دل را به دریا زدند و ازهوای مطبوع  و امواج آرامش بخش دریا لذت بردند، عده ای هم مشغول عکاسی شدند.

پس از صرف صبحانه ، اولین کلاس با حضور سرکار خانم عزتی شروع شد. خانم عزتی با لحنی گیرا و جذاب ، به ذکر مسائلی در باب خودشناسی ، خداشناسی و مسائل جوانان در دنیای امروز پرداختند.پس از استراحتی کوتاه در کافی شاپ ، کلاس دوم با مسائلی درباره ی اهمیت تشکیل خانواده و ابعاد سلامت رواني تشکیل شد.

پس از  نماز و ناهار ؛ عده ای از دختران به تماشای اجرای موسیقی زنده رفتند و عده ای هم کنار دریا . متاسفانه از برنامه ی  ورزشی در روز اول استقبال نشد. اما بقیه ی برنامه ها طبق قرار قبلی صورت گرفت ، باز هم نشست شبانه با حضور سرکار خانم موسوی و سرکار خانم دمرچلو و بیان نکاتی ارزشمند درباره ی خالق هستی ، عالم هستی و هدف و منزلت انسان . البته خانم دمرچلو به مناسبت تولد حضرت معصومه و امام رضا (ع)، کیک تولدی هم تدارک دیده بودند.

آن شب باران می بارید و در زمان  نشست شبانه ، برای ساعاتی برق قطع شد ، اما جلسه را با روشنایی شمع های روی کیک ادامه دادیم که معنویتی دو چندان به فضای مباحثه بخشید . تمام شب باران بارید و از برگزاری نماز صبح  دوشنبه درکنار دریا بی بهره ماندیم.

کلاس روز دوم با حضور سرکار خانم موسوی با بیان نکاتی درباره ی سلامت و بهداشت و احکام نماز برگزار شد. پس از صرف ناهار و نماز، در سالن ورزشی به برگزاری مسابقه پرداختیم و به برندگان هم جوایزی تعلق گرفت.

باز هم رفتن کنار دریا و سپس برگزاری نماز و صرف شام. آخرین شب نشینی در کلاس۳-۲ با حضور حاج آقا کریمان تشکیل شد و ایشان به بیان نکاتی درباره ی انواع موسیقی ها و آهنگ های رایج پرداختند.

صبح روز آخر باز هم باران می بارید و نماز صبح را در منزل به جا آوردیم. پس از صرف صبحانه، آخرین کلاس با حضور حاج آقا دوست پرور برگزار شد.ایشان به بیان تعارضات فرهنگی و دوراهی های زندگی پرداختند و کلاس خود را با جملاتی درباب هنر و هنرمند به پایان رساندند. پس از نماز و ناهار، با اصرار دختران  برای خرید ، روانه ی فروشگاهی در نزدیکی نور شدیم.

پس از برگشت ازخرید، حدود ساعت ۱۷ ، بیرون از محوطه ، عکس دسته جمعی گرفتیم و با گذشتن از زیر قرآن سوار اتوبوس شدیم. همه ی ما از بازگشتن کمی ناراحت بودیم. چون در این سفر، علاوه بر اینکه حال و هوای بچه ها عوض شد و از طبیعت و آب و هوای مطبوع و تماشای دریا لذت بردند، از نظر معنوی و آموزشی نیز بسیار ارزشمند بود و سخنان اساتید باعث ایجاد جرقه هایی در ذهن اکثر دانشجويان شد.

پس از صرف میان وعده در راه تهران، حدود ساعت ۲۱ برای صرف شام توقف کردیم و ساعت ۲۴ روز سه شنبه۱۱ شهریور به تهران رسیدیم. سپس در جهت رفاه دانشجویان ، نمازخانه ی دانشگاه کاربردی برای استراحت شب در اختیار ما قرار گرفت و توانستیم حضور شبانه در دانشگاه را برای اولین بار در کنار دوستان تجربه کنیم.

در پایان لازم می دانم بگویم که تجربیات این سفر به ما آموخت که قدر این دوران پرشور جوانی را بدانیم ،  لحظه های زندگی مان را با شادی و یادگیری در کنار دوستان سپری کنیم ، در گفته ها و شنیده ها بیشتر تفکر کنیم و در راه رسیدن به هدفی صحیح برنامه ریزی کرده و گام برداریم.

با تشکر از اعضای دفتر نهاد رهبری دانشگاه هنر تهران

١٢:٠١ - چهارشنبه ١٩ شهريور ١٣٩٣    /    عدد : ٣٨٩٤٦٥    /    تعداد نمایش : ٥٩٥٩

کاربر مهمان
1393/07/16 10:41
كاش دوستان ديگري هم كه به اين اردو رفتن مطلب ميذاشتن ما كه نبوديم ولي ميگن خيلي خوب بوده و خوش گذشته/كتايون